sâmbătă, 18 februarie 2012

JOCURI DE MIŞCARE ÎN ACTIVITĂŢI INTEGRATE


Jocurile de mişcare sunt foarte îndrăgite de preşcolari, acestea satisfăcând în cel mai mare grad nevoia lor de mişcare.
            Privite prin prisma elementului „mişcare”, jocurile de mişcare:
-           solicită organismul copiilor, întărindu-le rezistenţa fizică şi sănătatea;
-           alungă efectele sedentarismului;
-           consolidează deprinderile motrice.
Dar ele nu presupun doar executarea unor simple exerciţii, ci şi roluri şi reguli. Din punctul acesta de vedere:
-           dezvoltă cooperarea, curajul, stăpânirea de sine, perseverenţa, o comportare disciplinată;
-           stimulează competiţia, cultivă fair-play – ul;
-           creează buna dispoziţie.
În alegerea jocurilor de mişcare am ţinut cont de particularităţile de vârstă, obiectivele urmărite şi spaţiu. În continuare, prezint câteva exemple în activităţi integrate în cadrul temei: „Când/cum şi de ce se întâmplă?”, subtema „Unde trăiesc animalele?” - grupa mare-pregătitoare

1. Activitate integrată: ”O zi în pădure”
A.L.A. Artă „Animale din pădure(iepure, vulpe..)”- tangram;
Stiinţă” Despre vânarea animalelor”-intâlnire cu un pădurar
            Joc de mişcare:„Iepurele şi ogarul”
D.L.C. Educarea limbajului „Ciuboţelele ogarului” de Călin Gruia - povestirea educatoarei
D.E.C. Educaţie plastică „Scenă din poveste” (Ciuboţelele ogarului) – pictură
Descrierea jocului:” Iepurele şi ogarul”
-          Deprinderi exersate: alergarea.
-          Formaţia: cerc.
-          Material: medalioane „Iepuraş”, „Ogar”, „Morcovi”.
-          Se aleg doi copii:
- unul va fii ogarul, în urma silabisirii versurilor-numărătoare:
„Măi, ogare, ogărici,
Ia mai du-te de aici,
C-ai rămas făr' de opinci.
Ţi le-a luat un Urecheat,
Ieşi acuma la vânat.”

           
-    celălalt va fi iepuraşul, în urma silabisirii următoarelor versuri-numărătoare:
„Iepuraş, coconaş,
Nu mai sta pe imaş.
Ai grijă de ciuboţele,
C-ai să rămâi fără ele,
De te prinde ogărici.
Fii atent, e chiar aici!”
Cei doi copii aleşi vor ieşi în afara cercului şi vor primi medalioane: ”Iepuraş”, respectiv ”Ogar”.  Iepuraşul va alerga ca să nu îl prindă ogarul.
Se aleg alţi copii şi jocul continuă până când ogarul prinde iepuraşul sau până când timpul stabilit a trecut şi iepuraşul nu a fost prins. În acest ultim caz, Iepuraşul este recompensat cu un Morcov.

2. Activitate integrată: ”O zi la bunici”
            A.L.A.            Artă „Cocoşul” - aplicaţie
                        Construcţii „În ogradă la bunici” 
                        Joc de mişcare „Vânzătorul de păsări”
D.S. Cunoaşterea mediului „Curtea cu păsări” - lectură după imagini
D.E.C. Educaţie muzicală „Găinuşa cea moţată” – cântec

Descrierea jocului: Vânzătorul de păsări”
-          Deprinderi exersate: tracţiune.
-          Formaţia: şir.
-          Material: jetoane cu păsări.
o   Se aleg doi cumpărători şi vânzătorul de păsări;
o   Toţi ceilalţi copii stau pe scăunele în semicerc şi primesc un nume de pasăre (jeton) de la vânzător;
o   Se delimitează spaţiul pentru curtea cu păsări a cumpărătorilor;
o   Cumpărătorii intră pe rând în magazinul de păsări şi spun: „Bună ziua! Doresc să cumpăr o ............. (denumesc pasărea).”; dacă aceasta se află printre cele care le au copiii, se ridică de pe scăunel şi se duce la cumpărător în curte;
o   Jocul continuă până ce toate păsările sunt cumpărate, pe rând, de cei doi cumpărători;
o   La sfârşit, cei doi Cumpărători se apucă reciproc de mâini, iar Păsările cumpărate trec în spatele lor si se apucă de mijloc. Ambele echipe încearcă prin tracţiune să o tragă pe cealaltă peste linia despărţitoare.
Câştigătoare este declarată echipa Cumpărătorului care a reuşit să îl tragă peste linie pe adversar.

3. Activitate integrată: „O zi pe malul lacului”
A.L.A. Biblioteca„Aflăm despre animalele care trăiesc în apă” - citim imagini şi texte din atlase şi enciclopedii;
            Joc de masă „Ce peşte a prins pescarul?” – joc labirint
Joc de mişcare „Broscuţa”
D.L.C. Educarea limbajului „O broscuţă rea” de Mircea Pop – memorizare;
D.O.S. Activităţi practice „Broscuţa” (îndoire)

            Descrierea jocului: Broscuţa
-          Deprinderi exersate: săritura cu deplasare, cu desprindere de pe ambele picioare, rostogolirea mingiei cu o mână.
-          Formaţia: cerc.
-          Material: minge, medalion „Broscuţă”.
-          Copiii sunt aşezaţi în cerc. În mijlocul cercului, într-un cerc mai mic, marcat, stă un copil Broscuţa. Copiii din cerc îşi trimit unul altuia mingea, rostogolind-o pe sol, astfel încât ea să treacă prin mijlocul cercului şi să atingă picioarele Broscuţei. Aceasta, prin sărituri, trebuie să se ferească să nu fie atinsă de minge. Copilul care reuşeşte să atingă picioarele Broscuţei cu mingea, schimbă rolul cu ea.

Un comentariu: