Jocurile de mişcare sunt foarte
îndrăgite de preşcolari, acestea satisfăcând în cel mai mare grad nevoia lor de
mişcare.
Privite
prin prisma elementului „mişcare”, jocurile de mişcare:
-
solicită organismul copiilor, întărindu-le rezistenţa
fizică şi sănătatea;
-
alungă efectele sedentarismului;
-
consolidează deprinderile motrice.
Dar ele nu
presupun doar executarea unor simple exerciţii, ci şi roluri şi reguli. Din
punctul acesta de vedere:
-
dezvoltă cooperarea, curajul, stăpânirea de sine,
perseverenţa, o comportare disciplinată;
-
stimulează competiţia, cultivă fair-play – ul;
-
creează buna dispoziţie.
În alegerea
jocurilor de mişcare am ţinut cont de particularităţile de vârstă, obiectivele
urmărite şi spaţiu. În continuare, prezint câteva exemple în activităţi
integrate în cadrul temei: „Când/cum şi
de ce se întâmplă?”, subtema „Unde
trăiesc animalele?” - grupa mare-pregătitoare
1. Activitate
integrată: ”O zi în pădure”
A.L.A. Artă „Animale din pădure(iepure, vulpe..)”-
tangram;
Stiinţă” Despre vânarea animalelor”-intâlnire cu un pădurar
Joc de mişcare:„Iepurele şi ogarul”
D.L.C. Educarea
limbajului „Ciuboţelele ogarului” de
Călin Gruia - povestirea educatoarei
D.E.C. Educaţie
plastică „Scenă din poveste”
(Ciuboţelele ogarului) – pictură
Descrierea jocului:” Iepurele şi ogarul”
-
Deprinderi
exersate: alergarea.
-
Formaţia: cerc.
-
Material: medalioane „Iepuraş”, „Ogar”, „Morcovi”.
-
Se aleg doi copii:
- unul va fii ogarul, în urma silabisirii
versurilor-numărătoare:
„Măi, ogare, ogărici,
Ia mai du-te de aici,
C-ai rămas făr' de opinci.
Ţi le-a luat un Urecheat,
Ieşi acuma la vânat.”
- celălalt va fi iepuraşul, în urma silabisirii
următoarelor versuri-numărătoare:
„Iepuraş, coconaş,
Nu mai sta pe imaş.
Ai grijă de ciuboţele,
C-ai să rămâi fără ele,
De te prinde ogărici.
Fii atent, e chiar aici!”
Cei doi copii
aleşi vor ieşi în afara cercului şi vor primi medalioane: ”Iepuraş”, respectiv ”Ogar”.
Iepuraşul
va alerga ca să nu îl prindă ogarul.
Se aleg alţi
copii şi jocul continuă până când ogarul
prinde iepuraşul sau până când
timpul stabilit a trecut şi iepuraşul nu a fost prins. În acest
ultim caz, Iepuraşul este recompensat cu un Morcov.
2. Activitate
integrată: ”O zi la bunici”
A.L.A.
Artă „Cocoşul” - aplicaţie
Construcţii „În ogradă la bunici”
Joc de mişcare „Vânzătorul de păsări”
D.S. Cunoaşterea mediului „Curtea cu păsări” - lectură după imagini
D.E.C. Educaţie muzicală „Găinuşa cea moţată” – cântec
Descrierea jocului: „Vânzătorul de păsări”
-
Deprinderi
exersate: tracţiune.
-
Formaţia: şir.
-
Material: jetoane
cu păsări.
o
Se aleg doi cumpărători şi vânzătorul de păsări;
o
Toţi ceilalţi copii stau pe scăunele în semicerc
şi primesc un nume de pasăre (jeton) de la vânzător;
o
Se delimitează spaţiul pentru curtea cu păsări a
cumpărătorilor;
o
Cumpărătorii intră pe rând în magazinul de
păsări şi spun: „Bună ziua! Doresc să cumpăr o ............. (denumesc pasărea).”;
dacă aceasta se află printre cele care le au copiii, se ridică de pe scăunel şi
se duce la cumpărător în curte;
o
Jocul continuă până ce toate păsările sunt
cumpărate, pe rând, de cei doi cumpărători;
o
La sfârşit, cei doi Cumpărători se apucă reciproc de mâini, iar Păsările cumpărate trec în spatele lor si se apucă de mijloc.
Ambele echipe încearcă prin tracţiune să o tragă pe cealaltă peste linia
despărţitoare.
Câştigătoare
este declarată echipa Cumpărătorului
care a reuşit să îl tragă peste linie pe adversar.
3. Activitate
integrată: „O zi pe malul lacului”
A.L.A. Biblioteca„Aflăm despre animalele care trăiesc în apă” - citim imagini şi
texte din atlase şi enciclopedii;
Joc de masă „Ce peşte a prins pescarul?” – joc labirint
Joc de mişcare „Broscuţa”
D.L.C. Educarea
limbajului „O broscuţă rea” de
Mircea Pop – memorizare;
D.O.S. Activităţi practice „Broscuţa” (îndoire)
Descrierea jocului: Broscuţa
-
Deprinderi
exersate: săritura cu deplasare, cu desprindere de pe ambele picioare, rostogolirea
mingiei cu o mână.
-
Formaţia: cerc.
-
Material:
minge, medalion „Broscuţă”.
-
Copiii sunt aşezaţi în cerc. În mijlocul cercului,
într-un cerc mai mic, marcat, stă un copil Broscuţa.
Copiii din cerc îşi trimit unul altuia mingea, rostogolind-o pe sol, astfel
încât ea să treacă prin mijlocul cercului şi să atingă picioarele Broscuţei. Aceasta, prin sărituri,
trebuie să se ferească să nu fie atinsă de minge. Copilul care reuşeşte să
atingă picioarele Broscuţei cu
mingea, schimbă rolul cu ea.
sunt de acord cu materialul prezentat
RăspundețiȘtergere